sobota, 29. junij 2019

Kombi - nakup, prodaja, stroški

Ko se vrnem s potovanj in imam razne predstavitve, je zmeraj najbolj pogosto vprašanje, koliko pa si zapravil? To vprašanje sovražim in je žal tudi ogledalo naše družbe. Namesto da bi se pogovarjali o planih, o idejah, o doživetjih, itd, se zmeraj vse vrti okoli denarja. Ja, vem, denar je nujno potrebno sredstvo za potovanja in vsakdanje življenje, tako da se je tej temi navsezadnje težko izognit.

Danes vsak, ki ima nekaj minut časa in hodi malo dopustovat po Franciji, Baliju, Dubaju in podobnih državah (oz. krajih), že piše neke 'popotniške' bloge in je poln nasvetov, kaj jesti, kje spati, kaj si ogledati, itd. Ljudje pa to berejo. Pa ne toliko, ker bi dobili kup novih ali uporabnih informacij, ampak predvsem zato, ker smo družba, ki mora vse načrtovati. Naše življenje je urnik. Vstajanje ob uri, služba od do, sestanki ob uri, različne dejavnosti ob določeni uri, itd itd. In ko imaš končno nekaj časa za dopust, ne znamo tega splaniranega življenja pustiti za tisti teden ali dva za sabo. Rabimo rezervirat vsa prenočišča, vse prevoze, oglede, restavracije. Nič ne prepuščamo naključju, spontanosti. In ta spontanost je zame glavna razlika med popotnikom in turistom. Mimogrede, da ne bo kdo sedaj užaljen, vsak popotnik je v osnovi najprej turist :)

Afrika pa le ni Evropa (oz. neka razvita turistična destinacija) in ko se odpravljaš tja, je morda dobro imeti nekaj informacij, ki jih lahko najdeš na netu ali izveš od popotnikov, ki so tja že potovali. Aplikacija iOverlander je ogromen vir overland informacij - kako se prečka meje, vize, prenočišča, stanje cest... Nekaj uporabnih nasvetov sem zapisal tudi sam v svojih starejših objavah na tem blogu. V tej objavi pa bom pisal o nakupu, prodaji in vseh ostalih stroških na poti (brez hrane in prenočišč - teh podatkov nimam).

Mesec dni pred potovanjem sem kupil kombi, Mercedes 208D letnik 1995, 350.000 km, z vgrajeno zložljivo posteljo dimenzij 170x240cm, na strehi po meri narejena ploščad z lestvijo. Predhodni lastnik kombija Metod oz. Klativitez mi je pregledal motor, zamenjal alternator in poiskal dodatno rezervno gumo. Uredil sem registracijo, zavarovanje + zeleno karto in carnet na AMZS. Carnet velja toliko časa, kot ti velja registracija kombija, zato ne kalkulirajte s tem, da bom itak čez en mesec že v Afriki in registracije ne potrebujem več. V kombi sem vgradil omarico, kuhinjo, naredil sistem za vodo s pipo in tušem. Nakupil sem nekaj kamp opreme, stole, mizico, senčnik. Moj dom za naslednja dva meseca in pol potovanja.

Kombi dan pred odhodom.

Če bi rad najceneje prišel do Afrike, se zapelješ do Genove na trajekt za Maroko. A ker sem želel celotno pot opraviti po kopnem, sem se peljal do Tarife v Španiji kjer prečka ožino Gibraltar trajekt. Ta pot je dražja in daljša, a pokrajina je čudovita. Vožnja skozi Italijo in Francijo izven avtocest se vleče. Polno je naselij in Francozi so obsedeni s krožišči. A ko prideš v Španijo, so lokalne ceste hitre, pretočne in brez krožišč, pokrajina je čudovita. Pravi užitek se je voziti skozi Španijo.

V Afriki na mejnih prehodih potrebuješ passavant (dovoljenje za avto), ki stane cca 10 eur na državo, zavarovanje in vizo. Pri pridobivanju vseh papirjev ti pomaga kak lokalni 'vodič', ki pričakuje nekje 10 eur provizije za pomoč. Pri 40 stopinjah vročine, več urah birokracije, vse je itak v francoščini, se mi res ne da cengat in mu tistih 10 eur z veseljem plačam. Res olajša in pohitri celoten postopek.

Različni passavanti.
Uradnik na meji. foto: Natalija Otoničar
Prečkanje meje. foto: Natalija Otoničar

Prodaja vozila v Afriki ni več tako enostavna, kot nekoč. V Senegalu za vozila starejša od 8 let potrebuješ carnet, s katerim dokažeš, da je avto zapustil državo. Brez tega moraš plačati davke za uvoz vozila. A obstaja nekaj držav, kjer so določena vozila res iskana. Stari mercedesi, posebno kombi 208D je najbolj pogost model v Maliju. Nehal sem šteti, koliko ljudi me je vprašalo, če jim ga prodam. V Gvineji gredo za med kombiji Ford Transit. V Gambiji pa Mercedes limuzine do letnik 1996. Tudi kombiji so v Gambiji kar iskani, ker jih uporabljajo za javni transport.

Enak kombi v Maliju, le malo zbledel od sonca.
Ob vstopu v Gambijo uradnikom nisem nič omenil, da bom kombi prodal. Samo rekel sem, da bom v državi dva tedna in grem nato ven. Dobil sem certifikat za vstop v državo z vozilom (passavant) za 8 dni, ki ga potem potrebuješ za uradni uvoz vozila v državo, plačilo carine in registracijo. Carina za uvoz vozila je v Gambiji 40.000 dalasijev oz 720 eur. Imel sem nekoliko sreče in sem našel Slovenca, ki pozna nekaj ljudi, zato je bila carina 20.000 dalasije oz 360 eur. V nekaj dneh sem dobil tako carinske papirje in gambijsko registrsko tablico.

Z vsemi potrebnimi papirji sem kombi postavil ob cesto v Serekundi z napisom 'for sale'. Prodajna cena je bila 300.000 dalasijev (5400 eur), želja pa je bila, da se kombi proda za 250.000 dalasijev (4500 eur), kar je tudi dejanska vrednost takega kombija v Gambiji. Prvi kupec me je klical že čez deset minut! V naslednjih dveh dneh sva uskladila ceno. Njegova prva ponudba je bila 160.000 dalasijev, a sam nisem tako trd pogajalec, zato je za končno ceno 235.000 dalasijev (4200 eur) zaslužna predvsem Natalija. Avto je imel kar nekaj napak. Zlomljen zadnji amortizer, dvoja vrata se niso odpirala od znotraj, števec kilometrov je bil brez lučke, celotni levi bok je bil zaradi nesreče malo podrsan in poklepan, itd. A vse kar jih je zanimalo je bil motor. Stari Mercedesovi motorji se lahko zavrtijo preko 1.000.000 km, tako da s 350.000 km na števcu je bil še praktično nov. Ni imel nobene elektronike in ni imel turbo enote - predvsem slednje je za Afriko najbolj pomembno - nikoli ne kupi vozila s turbo enoto! To je to. Neuničljiv motor za v Afriko. In dokler ima kombi štiri kolesa, se bo tudi peljal.

Ko smo se uskladili glede cene, smo skupaj odšli v glavno mesto Banjul, kjer smo prešteli denar - 235.000 dalasijev (kupec je banki dvignil ves denar, ki so ga imeli), večina v bankovcih za 50 - in ga zamenjali v eur. Na policijski postaji smo napisali kupo prodajano pogodbo, uredili prepis vozila in kombi je bil prodan.

Parkiran za prodajo. foto: Natalija Otoničar
Zadovoljni stari/novi lastniki. foto: Natalija Otoničar
235.000 dalasijev.... foto: Natalija Otoničar
....je bilo potrebno zamenjati v eur. foto: Natalija Otoničar

Ob prihodu v Slovenijo sem moral vozilo odjaviti iz prometa. To je enostavno. Potrebuješ tablice, papirje, osebno. A s 1. aprilom 2019 je v veljavi nov zakon oz davek za odjavljena vozila. Plačilo 25% letne registracije vozila za dobo 10 let za vsako vozilo, ki je odjavljeno iz prometa in nima ali novega lastnika ali potrdila o uničenju ali dokaza o registraciji v drugi državi. Zato je pomembno, da imaš s prodajo vozila v tujino urejene vse dokumente. Jaz sem imel za Gambijo tako papir o vstopu vozila v državo (passavant), carinske papirje o uvozu, papir o registraciji vozila in papir o prenosu lastništva vozila. Ko sem na upravni enoti pojasnil kaj želim in kakšne papirje imam, me je kar malo debelo gledala :) Potem mi je dala vedeti, da rabim uradne prevode, ker ne govori angleško (v 21. stoletju!?!! - javna uprava pač), a je na koncu vodenje postopka prevzela njena kolegica, ki angleško razume. Malo sem vseeno bil na trnih, ali bo šlo vse skozi... Papirji so bili izpolnjeni na roke z neberljivo pisavo, številka šasije je bila nepopolna, itd. A je uspelo :)

Papirji o uvozu in registraciji kombija v Gambiji.

Spodaj pa pregled vseh stroškov, od nakupa do prodaje, če bi iz Ljubljane do Gambije potovala ena oseba. Stroški so okvirni (veliko je iz glave ali iz app iOverlander) in lahko odstopajo. Ko potujem, potujem, ne pa da si zapisujem vsako malenkost, ki sem jo zapravil. Tako se enostavno ne obremenjujem, koliko sem zapravil in lahko res svobodno potujem... Že pisanje bloga mi je rahlo odveč, sploh ker se zmeraj veliko dogaja, ker želim uživati v trenutkih, ker se pač prepustim toku...

Kombi 3500 eur
- nakupna cena 2400 eur
- servis, nov alternator, dodatna guma 80 eur
- registracija, zavarovanje cca 600 eur
- carnet 160 eur
- oprema 250 eur

Vize 237 eur
- Maroko 10 eur - dobiš na meji
- Mavretanija 55 eur - dobiš na meji
- Mali 65 eur - na ambasadi v Dakarju
- Gvineja 77 eur - na ambasadi v Bamaku
- Gvineja Bissaou 30 eur - na ambasadi v Ziguinchorju
- Senegal in Gambija viza džabe :)

Bencin 1360 eur
- 14.800 km

Cestnine cca 300 eur
- Italija 45 eur
- Francija 45 eur
- trajekt kombi 146 eur
- trajekt po osebi 38 eur
- Maroko 10 eur
- ostala Afrika 10 eur

Kazni 54 eur
- prehitra vožnja Natalije v Maroku 14 eur
- kazen za odpadli žmigavc v Senegalu 20 eur
- nepripeta Natalija v Gvineji 1 eur
- vožnja Natalije na strehi v Gvineji 1 eur
- nepripeta (ja, spet) Natalija v Gambiji 18 eur - kazen bi bila nižja, če se jaz nebi razburil na policistko

Popravila cca 200 eur
- pet krat flikanje in menjava gum 15 eur
- nova feltna in nova guma 100 eur
- nov žmigavc 50 eur
- klepanje levega boka in pralnica 23 eur
- popravilo dveh odtrganih odbijačev 6 eur

Vsa procedura na mejah cca 200 eur
- običajno plačuješ zmeraj za passavant, zavarovanje in vodiča. Zavarovanje je enotno za zahodno Afriko, torej plačaš v Senegalu in ti velja skoraj v vseh državah naprej - pazi, da kupiš časovno ustrezno zavarovanje. Najbolj zloglasna je meja Mavretanija - Senegal. Izogni se prehoda Roso in pojdi na Diama. Stroški prestopa meje so vstopnina za park 5 eur, lokalna taksa 1.50 eur, izstopni passavant 10 eur, mostnina 6 eur, vstopni passavant za Senegal 5 eur, zavarovanje 40 eur, vodič 10 eur....

Carinski uvoz vozila v Gambijo 364 eur
- carina z registracijo vozila v Gambiji
________________

=  6200 eur

Ena zadnjih fotografij, preden je za vedno odšel....

1 komentar: